The Truman show..

Många av er har säkert stött på en av Jim Carreys många storfilmer The Truman show. Det har iaf jag gjort, väldigt intressant film måste jag bara tillägga. För er som inte sett denna film vill jag först och främst rekommendera er att se den och meddela att ni här och nu kommer få en kort summering av något som kan liknas vid filmen..

Tänk dig en världsberömd skådespelare som inte vet om att han är både världsberömd och skådespelare. Han bokstavligen föds in i en direktsänd dygnet-runt såpa, han är den första människa som adopterats av ett filmbolag. Han lever ett liv omgärdat av statister och kulisser, ett liv dokumenterat av femtusen kameror och mikrofoner i den glättigt glada amerikanska småstadsidyllen, utan att han vet om det, och utan att han kan fly. Men en dag så går det upp för Truman Burbank att hans perfekt inrutade medelklassliv är en chimär. Och vem har inte som liten haft den paranoida drömmen att hela verkligheten är ett iscensatt skådespel där alla utom en själv spelar med, för att sedan växa upp och upptäcka att vi alla är skådespelare, livet är en teater.

Finns det platser på jorden där ett sådant liv kan levas, platser så verkliga att ingen skulle kunna tro att de är helt och hållet påhittade?

Mitt vardagliga liv har lite smått påbörjat en förändring, till det bättre eller sämre vet jag inte än men föhoppningsvis blir det de första alternativet. Nu undrar säkert ni, vad har nu hänt? Jag har inget direkt svar på den frågan och kommer säkerligen inte heller att få det.

Mitt liv består av analyser av alla de slag och ett näst intill barnsligt förtroende på ödet, kan tyckas vara konstigt men samtidigt tror vi nog alla att det är nått/någon/någon som gör saker och ting möjliga eller gör saker och ting till verklighet. Jag anser att detta något är Ödet, och det vet exakt ( i alla fall nästan) vad som kommer att hända med oss under detta liv.

Det som har hänt i mitt liv på senaste är för mig ett stort mysterium utan både förnuftiga frågor och vettiga svar. Det är då jag tryggt kan luta mig tillbaka i soffan och pusta ut eftersom jag vet att ödet redan har förutbestämt vad som, i stort sett, ska ske i mitt vardagliga liv.

Så nu undrar ni säkert varför jag skriver en blogg med rubriken The Truman show!! Och det ska jag ta och svara på..som sagt så har det hänt en hel del nya och underliga saker på senaste och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är meningen med detta..det får man osökt att komma in på denna film med detta underliga tema...


Kan det vara så att man lever i en värld full med kameror och att alla runt omkring en agerar statister? Är solen i själva verket strålkastare som ständigt riktas mot en? Sänds ens liv live på någon främmande kanal runt om i landet? Med dagens teknik skulle jag inte bli speciellt förvånad..om det nu skulle vara på detta viset måste jag bara berömma alla människor i min omgivning, ni gör ett jäkla bra jobb;)

Tillbaks till verkligheten och med framtiden i sikte inväntar jag nu att ödet förstår att jag är fundersam över detta och att mina 22:22 "önskningar" borde börja slå in:P  Sker detta kan jag verkligen inte annat än att vara nöjd!! Jag har levt i 20 helt underbara år och kommer garanterat att leva i många herrans år till ska ni se:P Kanske då man är si sådär 76 år kommer man på att hela ens liv bara har varit en sketen dokusåpa..men jag är inte bitter, det måste ha varit en innehållsrik sådan då så titta och njut;)

/ Åsa - Betyder detta nått eller är det bara en kul grej, man slutar aldrig undra:P


Kommentarer
Postat av: Åsa

haha jåå har du tur så kanske du får de;)du har då gjort ett riktigt bra jobb måste ja säga:P

2006-11-06 @ 17:54:26
Postat av: Eva

haha ja de ska va du syrran som ska komma på nåt liknande:) Så vitt jag vet är då jag inte anställd som nån statist men vem vet, kanske får man ut en dunderlön för gott utfört syster-arbete en vacker dag?:P

2006-11-06 @ 17:55:17
Postat av: Erica

Ja man kan ju verkligen börja fundera på ett möjligt Truman-liv, speciellt efter de nya kontakterna samt de senaste bravaderna i våra liv!! Kommer vi någonsin att bli kloka på det här eller är och förblir det en "Truman-hemlis"?

Den som lever får se antar jag.. :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback